Společné memorandum MŠMT a fakult připravujících učitele

Souhrn z jednání s p. ministrem Bekem 26. 9. 2024

Přítomni za Asociaci děkanů ČR (bez titulů) Koldová, Mentlík, Bláha

• V průběhu prvního týdne v říjnu dojde k podepsání prostředků „koheze“.

• P zachováno alespoň v přechodném období, dále bude po vyhodnocení probíhat transformace na kontraktové financování, navýšení učitelů a psychologů (např. o 5 %) – objednávka na VŠ (Dušek na podzim 24 zpracuje analýzu) navýšení počtu přijímaných v deficitních oborech, časem v kontextu s počtem absolventů. Představa je, že bude fungovat model, který je podobný modelu lékařských fakult. Garance financování na 5 let, s výhledem na 10. Současná výše „P“ bude zachována, kontraktovým financováním bude možné navýšit počty přijímaných/absolventů. Filozofie taková – určitě by nemělo dojít k propadu, naopak, k postupnému navýšení prostředků. Konstatováno, že systém vzdělávání má problém s nevyváženým poměrem každoročního počtu absolventů programů učitelství (cca 2000) x odcházející učitelé do penze (cca 4000), což nevyrovná ani počet učitelů z DPS a apod.. Je tedy nutné počet absolventů učitelství navýšit. Prostředky a zdroje se budou poskytovat a navyšovat tam, kde bude implementován kompetenční rámec absolventa učitelství.

• Příklad oblastí navyšování: jazyky – viz info z kulatého stolu k výuce cizích jazyků na ZŠ a SŠ.

• Profesní programy – asistenti a jejich vzdělání (k pětiletému u nás 3letý Bc. asistentský (sběrný) a navíc konsekutivní NMgr. „místo“ DPS (na JČU bude možné čerpat v kontraktu už nyní, protože jsou přijímáni do současného navazujícího). Zde deklarována velmi velká podpora navazujícího Mgr. studia učitelství pro absolventy neučitelských Bc. programů.

• Zatím nejsou prostředky na programy pro rekonstrukci budov PF, návrh současné vlády je poskytnout prostředky VŠ bez projektů z rozpočtu a ty si samy budou plánovat, jak je investovat do infrastruktury.

• Byly schváleny 4mld Kč navíc pro VŠ na 2025.

• KR a práce s ním i vzhledem k DVPP, vize jeho je monopol pro VŠ, zajištění dohledu pro pozici metodik výuky pro PF a FVU.

• RVP – AJ od 1. třídy, posílení počtu absolventů, revize přípravy NŠ, AJ jako první jazyk, druhý jazyk (NJ, ostatní omezeně) od 6.tř. ZŠ proměna přípravy učitelů NŠ a jazyků.

• Specializace pro STEM? SCIENCE nebo člověk a příroda – samostatný předmět vedle F, Př, Ch…? Akreditovat specializaci a připravit učitele.

• VV, HV zachovat, ale počítá se změnou přípravy učitelů – nejen tvořit, ale i vnímat – divadla, tanec, media, vhled do příbuzných oborů – historie, společenskovědní… Po HV bude vyžadována příprava v oblastech např. tance, dramatických prvků, po oblasti VV spíše práce s médii, filmem apod.

• Podpora jazykových kompetencí, čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti…

• Konstatováno, že představitelé PF a fakulty samotné málo vystupují a prezentují svoji činnost. Úkolem pro PdF je vystupovat souběžně s MŠMT, propagovat učitelství, odborně a zároveň popularizačně prezentovat vybraná témata tak, aby veřejnost přijala myšlenky realizovaných kroků.

• Byla debatována tématika RVP (údajně má dojít k schválení d konce roku), zájem o studium, kapacity na PF, potřeby vzdělávání aj.)

• Otevřela se debata nad možným způsobem financování studia z vlastních zdrojů studentů – myšlenkou je např. stanovení určité výše KB (180 pro Bc. studium) a při jejich přečerpání by došlo k zapojení zdrojů studenta…

• Kariérní řád – metodik výuky – určitě ano ve spolupráci s NPI – počítá se se zapojením PdF – forma – způsob se bude hledat – vyjádřen náš požadavek na zajištění úrovně.

• Připravuje se a bude podepsán doplněk – Aktualizace Memoranda přípravy učitelů.

• MŠMT nepočítá se specifickou podporou studia učitelství v regionálně postižených regionech.

• Pozvání na jednání Asociace děkanů PdF do Ústí nad Labem 9. – 11. dubna 2025.